Sunday, September 17, 2017

My Reading

As Salam,

Terpanggil lagi untuk post. 😊

Walaupun lagi dua hari ada exam, i'm not ready yet and kita mencuba nasib jerlah nanti. Doakan saya sempat buat preparation sepenuhnya. Kalau ada rezeki manalah tahu kann. Kita ketepikan dulu yang tu.

Tengah2 study ngan Mr.Google tetiba ternampak buku "Aku terima Nikahnya". Dah bosan sangat duk baca akta segala bagai nie. Paksa diri sikit untuk baca buku ni. Saya percaya yang dah menempuh alam perkahwinan mesti dah ramai khatam buku ni kan. Buku nie mestilah kakak yang punya, and saya pown tak sure dia dah habis baca ker belum. haha

Baru sempat baca satu per empat...Saya nak conclude untuk rujukan saya jugak pada masa akan datang...Saya tersentuh lah dengan ayat dia..sangat memberi teguran...I just know it. Belum terlambat lagi kan untuk share bersama, jauhkan saya dari rasa riak atau ape2. 

It is about "begin with the end in mind".

Dalam setebal2 buku tu, dia perjelaskan kepada 5 bahagian...and i will pick up a few points which is i think very noticeable. Not my opinion, all pick up from the books ya.

1) Era Praperkahwinan

Adalah amat perlu ketika waktu ini kita mengenal erti CINTA sebenar. Hhhmm. Terus rasa mcm nak mengeluh. Rasa cinta itu lumrah kehidupan. Tipulah kalu tak pernah jatuh cinta kan. But i like the point which is "sense of begin with the end of mind". If you love someone, you must also know how to become a responsible for "that" feeling. Maksudnya, rasa cinta yang melahirkan rasa tanggungjawab dan mendorong untuk merancang. They told, jangan pilih untuk berpasangan jikalau dalam masa setahun or dua tahun nie still takde niat untuk kahwin. Fikir untuk jangka masa yang panjang. A feelin that make you think what happen in next 10 year and above. Berfikir tentang kesan dari perhubungan itu dan yakin dengan Allah. Beautiful right?

2) Di 'Ambang" Perkahwinan

Ini adalah di ambang dimana seorang lelaki dan perempuan telah mneyatakan persetujuan untuk saling menerima dan lantas melangkah ke arah pertunangan. SMS, telefon, e-mel....tanya khabar. Cuba bersederhana. Satu point penting yang dekat sini ialah cuba berbincang mengenai syariatullah dan sunnatullah.

Syariatullah: Melengkapkan diri dengan pengetahuan hukum-hakam. Calon suami perlu tahu munahakat, hal yg berkaitan akad nikah, cerai, fasakh dan sebagainya. Perempuan perlu tahu isu tentang haid, kehamilan, hukum keguguran, dan menyusun kehamilan.

Sunnatullah: Berbincang dengan jelas mengenai perancangan berkeluarga. Mengenai kewangan, berbincang secara baik. Boleh baca buku Azizi Ali, sangat bermanfaat. Mengenai komunikasi, boleh baca dan praktikan isi kandungan buku "Men Are from Mars, Women are from Venus". Sebahagian besar masalah rumah tangga adalah drpd masalah komunikasi (hhmm).

Baru sampai sini saya baca, nanti saya update lagi yer untuk 3 point lagi. Kita publish jer dulu. Haha

3) Fantasia "Bulan Madu"
4) Menimang Cahaya Mata
5) Tempoh Matang Perkahwinan


Regards
Aesya


No comments:

Post a Comment

My Reading

As Salam, Terpanggil lagi untuk post. 😊 Walaupun lagi dua hari ada exam, i'm not ready yet and kita mencuba nasib jerlah nanti...

Noticeable?